"Bereken uw Body Mass Index en test uw gewicht met de bmi berekenen calculator!"

Afvallen door meer dagelijkse beweging

Door iedere dag wat meer te bewegen, kun je sneller jouw gewichtsdoel behalen. Het is wel belangrijk dat je vervolgens niet meer gaat eten door het meer bewegen, want dan hef je het voordeel van de extra beweging op. Lichaamsbeweging zorgt voor gewichtsverlies doordat het energieverbruik groter wordt. Geen tijd om regelmatig te sporten? Verhoog dan je dagelijkse beweging.

Pak vaker de fiets

Natuurlijk is het prettig dat je een auto voor de deur hebt staan, maar deze heb je vast niet overal voor nodig. Ga eens op de fiets boodschappen doen of wandel naar je werk. Door hier een gewoonte van te maken, krijg je een stuk meer lichaamsbeweging. En dit zonder dat je veel moeite moet doen om dit in te passen in je dag. Uiteraard kost het wat meer tijd om met de fiets ergens naartoe te gaan, maar aan de andere kant haal je ook lekker een frisse neus. Daarnaast scheelt het je in de kosten als je vaker de fiets pakt en de auto laat staan. Misschien kun je zelfs gaan voor een goedkope autoverzekering, omdat je de auto minder vaak gebruikt. Ook heb je dan minder kosten voor onderhoud en betaal je minder aan brandstof.

Trap lopen

Je gebruikt allerlei spiergroepen bij het traplopen: je bilspieren, kuitspieren, quadriceps, hamstrings en zelfs je core. Hierdoor is traplopen echt een multifunctionele oefening, waarbij je jouw grote spiergroepen traint en tegelijkertijd aan je conditie kunt werken. Door iedere dag de trap te pakken in plaats van de lift, kun je hier veel voordeel aan ondervinden. Je zult ook merken dat het steeds wat makkelijker gaat. Dit komt doordat je conditie beter wordt, maar ook doordat het makkelijker is om actief te zijn als je al een paar kilo bent afgevallen.

Lunchwandeling

Zitten is het nieuwe roken als we het nieuws mogen geloven. Minder zitten levert dan ook al snel gezondheidswinst op. Maak eens gebruik van je lunchpauze om buiten een rondje te wandelen. Hierdoor kan je bloed lekker stromen, verbrand je wat calorie├źn en haal je ook nog eens eerder je stappendoel.

Zorg voor genoeg slaap

Beweging is belangrijk, maar slaap net zo goed. Het vraagt namelijk extra energie als jij veel gaat bewegen. Door genoeg te slapen zorg je ervoor dat jouw batterij weer wordt opgeladen en dat jij de volgende dag weer blaakt van de energie zodat je jouw dagelijkse activiteiten kunt doen. Wist je dat een tekort aan slaap is gerelateerd aan gewichtstoename? Dit komt onder andere doordat je meer trek krijgt in snelle suikers als je vermoeid bent. Nog een goede reden dus om voor genoeg slaap te zorgen.