"Bereken uw Body Mass Index en test uw gewicht met de BMI Calculator!"

Body Mass Index en kinderen

Is je kind iets te dik? Ga dan niet zonder informatie in te winnen je kind helpen afvallen. Kinderen hebben namelijk alle voedingstoffen nodig om normaal te kunnen groeien. Is je kind te licht? Zorg er dan in voor dat hij/zij ten minste de aanbevolen hoeveelheden voor zijn of haar leeftijd eet. Wanneer dat het geval is krijgt je kind voldoende voedingsstoffen binnen.

Zorg daarnaast voor een gevarieerd eetpatroon je kind veel verschillende dingen leert eten en proeven. Let wel op met snoep en snacks, te veel suiker en verzadigd vet is ook ongezond voor een kind zonder overgewicht!

Body Mass Index: voor wie is het bedoelt?

BMI staat voor Body Mass Index dit is een formule die gebaseerd is op de lengte en het gewicht van een persoon. Er wordt gekeken of het gewicht in verhouding is ten opzichte van de lichaamslengte. Doormiddel van je lengte, gewicht en leeftijd kan je je BMI berekenen en kan er gekeken worden of je een gezond gewicht hebt, onder- of overgewicht hebt of zelfs obesitas hebt. Toch is de BMI niet altijd even betrouwbaar, het houdt namelijk geen rekening met het verschil tussen spier- of vetmassa en dit is natuurlijk wel degelijk van belang. Zo heeft een professioneel sporter vaak een heel laag vetpercentage, terwijl iemand van hetzelfde gewicht en lengte een grote buikomvang kan hebben. Hier wordt dus geen rekening mee gehouden bij de Body Mass Index.

Er wordt wel rekening gehouden met het verschil tussen mannen, vrouwen en kinderen. Zij hebben namelijk allemaal een andere lichaamsbouw, hier hoort dus een ander soort formule bij. Zeker voor kinderen in de groei die verschillende leeftijden hebben. Toch is het erg belangrijk om in de gaten te houden of je kind een gezond gewicht heeft of misschien toch iets te zwaar of te licht is. In de tabel op deze pagina kun je kijken wat een gezond BMI is voor kinderen in verschillende leeftijden en of het een jongen of meisje is, dit verschilt namelijk.

Waarom is overgewicht zo slecht voor de gezondheid?

Overgewicht is erg schadelijk voor de gezondheid, zeker voor een kind die nog volop in ontwikkeling is. Wanneer je kind te zwaar is, zorg dan dat het zoveel mogelijk beweging krijgt. Laat het kind buitenspelen in plaats van achter de computer of spelcomputer zitten. Laat ze naar school lopen of fietsen in plaats van met de auto gaan. Geef ze gezonde snacks mee naar school zoals fruit, groente snacks, gekookt ei of wat ongezouten noten.

Zoetigheid is gewenning, kinderen wennen daar snel aan. Leer ze dus gezonde voeding te eten in plaats van ongezonde voeding, dat is heel belangrijk. Het is belangrijk dat een kind opgroeit met een gezond gewicht zodat het in de toekomst minder kans heeft op overgewicht, zich makkelijker kan bewegen en zodat het zich makkelijker lichamelijk kan ontwikkelen.

Wat kun jij voor je kind doen?

Wat je zelf al kunt doen, is zorgen dat je kind vanaf jongs af aan gezond eet en drinkt, zo min mogelijk suiker en dat je het leert wat gezond en ongezond is en wat het met je lichaam doet. Zorg daarnaast voor voldoende beweging, heb je geen geld voor een voetbalclub of andere sportvereniging? Laat het kind dat zo veel mogelijk buitenspelen met buurt kinderen of vriendjes.

Genoeg slaap is ook erg belangrijk voor de gezondheid en ontwikkeling van je kind, zorg daarom dat je kind voldoende slaapt. Kinderen die weinig slapen hebben meer kans op overgewicht. Wanneer je te weinig slaapt raken bepaalde hormonen uit balans, waardoor je kind niet meer goed voelt wanneer het genoeg gegeten heeft of wanneer het juist honger heeft. Te weinig slaap leidt tot meer hongergevoelens, ook omdat de dag dan langer duurt en je dus meer kunt eten.

Tips voor het gezond houden van jezelf en je kind:

Een gezond gewicht begint al bij de geboorte. Borstvoeding geven help om overgewicht te voorkomen. Of beter gezegd: het geven van kunstvoeding vergroot de kans op overgewicht op latere leeftijd. Dit komt doordat kunstvoeding een aantal belangrijke stoffen mist waardoor baby’s die geen borstvoeding krijgen meer vetcellen krijgen, waardoor de kans dus groter is dat er overgewicht ontstaat.

Eet voldoende groente een fruit, het is belangrijk dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Probeer daarom zo veel mogelijk te variëren, zodat je verschillende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Kijk wel uit met fruit, in fruit zit suiker. Eet dus niet te veel fruit, per dag.

Eet zoveel mogelijk verse producten en kook zo min mogelijk uit pakjes en zakjes. Koop een krop sla in plaats van een zakje voorgesneden sla. Maak zelf een salade in plaats van een voorverpakte salade. Maak zelf een kruidenmix van verse en gedroogde kruiden in plaats van een zakje enzovoorts.

Kijk vaker naar de ingrediëntenlijst op een product, ook van de producten waarvan jij denkt dat ze gezond zijn. Tegenwoordig worden consumenten veel misleid door producenten, ze zetten bepaalde teksten op een product waardoor de consument ervan uitgaat dat het gezond is maar helaas is dit niet altijd zo. Kijk dus altijd goed op de ingrediëntenlijst, de eerste paar namen komen het meeste voor in een product.