"Bereken uw Body Mass Index en test uw gewicht met de BMI Calculator!"

Body Mass Index en de Energiebalans

De Body Mass Index is een formule die berekent of je gezond gewicht hebt. De BMI rekent uit of je onder gewicht, een normaal gewicht of overgewicht hebt ten opzichte van je lichaamslengte. De BMI formule is een veel gebruikte formule, omdat het een goede indicatie geeft over je gewicht. Toch is de Body Mass Index voor andere doeleinden ontwikkeld.

Oorspronkelijk is de formule bedacht om het gewicht van grotere groepen mensen te beoordelen en niet voor individuele personen. Dit omdat de formule geen rekening houdt met de verdeling van spierweefsel en vetweefsel. Iemand die erg gespierd is en een laag vetpertcentage heeft, kan volgende de formule toch overgewicht hebben, terwijl daar in dit geval dan geen sprake van is. Toch kan deze formule je wel een indicatie geven of je een gezond gewicht hebt of dat er sprake is van overgewicht of ondergewicht.

Overgewicht volgens de BMI, wat nu?

Wanneer blijkt dat je volgens de Body Mass Index formule overgewicht hebt, komt dit doordat je dagelijks meer energie (Kcal) binnenkrijgt dan dat je energie (Kcal) verbruikt. Je energiebalans is dan positief, hierdoor kom je (langzaam) aan. Vrijwel alles wat je eet en drinkt bevat calorieën, die calorieën geven je energie en heb je dus ook nodig om te kunnen overleven. Toch eten we vaak te veel en daarnaast eten we vaak te weinig goede voedingsstoffen. Door die combinatie, word je lijf al snel ongezonder en kom je aan.

Ongezond eten bevat vaak veel calorieën, slechte vetten, snelle koolhydraten en weinig vitamines en mineralen. Je krijgt dus wel de calorieën binnen die je nodig hebt, maar niet genoeg voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Zo blijf je vaak trek en honger houden en eet je al snel meer dan dat je nodig hebt. Tel daar nog eens bij op dat veel mensen tegenwoordig minder tijd en zin hebben om na het werk nog in de keuken te staan, waardoor ze sneller naar een ongezonde, maar snelle kant-en-klare- of afhaalmaaltijd eten. Ondanks dat je waarschijnlijk wel weet dat het niet gezond is, is het gewoon heel moeilijk om permanente aanpassingen te maken in je eetpatroon en levensstijl.

Als je wilt afvallen is het namelijk noodzakelijk om anders te gaan eten, dan dat je nu doet. Wanneer je wilt afvallen moet je minder energie (Kcal) binnenkrijgen, zodat je lichaam de kans krijgt om vet te gaan verbranden. Wanneer je nu nog niet afvalt, krijg je blijkbaar nog te veel energie (Kcal) binnen, waardoor jouw lichaam eerst de energie gebruikt die je binnenkrijgt aan eten en drinken. Pas als het daar niet meer genoeg energie uit kan halen, zullen de vetreserves worden aangesproken. Kijk wel uit dat je niet te weinig calorieën binnenkrijgt, want dan bereik je het tegenovergestelde effect. Op het begin zal je misschien snel afvallen, maar uiteindelijk zal je lichaam in een soort spaarstand gaan waardoor het spieren gaat afbreken om energie te besparen.

Wanneer je weer meer calorieën gaat eten, wil je lichaam zoveel mogelijk opslaan in de vorm van vet, om zichzelf te beschermen voor de volgende hongersnood. Dit noemen ze ook wel het jojo-effect. Bouw daarom je calorie inname langzaam af en ga zeker niet te laag zitten. Het beste en blijvende resultaat hou je met een gezond en gevarieerd eetpatroon en zeker niet met een crash dieet.

Jouw energiebehoefte

Zorg dat je net onder jouw energiebehoefte gaat zitten qua dagelijkse calorieën inname. Jouw energiebehoefte is de hoeveelheid energie die jouw lijf nodig heeft om alle lichamelijke processen normaal te laten verlopen. Denk hierbij aan alle energie die je gebruikt om jezelf te bewegen, maar ook de energie die jouw lijf gebruikt voor het verteren van eten (metabolisme, spijsvertering) en de energie die jouw lichaam gebruik voor het rustmetabolisme, hier lees je later meer over. Voor iedereen is de energiebehoefte anders, dit hangt onder andere af van je leeftijd, geslacht, lengte, mate van fysieke activiteiten, spiermassa en je vetpercentage.

Iemand die erg groot is gebruikt natuurlijk meer energie dan een kleiner persoon. Hetzelfde geldt voor iemand die meer spiermassa heeft, spieren onderhouden kost energie. Ook de leeftijd is van belang, want een kind of puber wat nog veel aan het groeien is, heeft meer energie nodig dan een ouder iemand. Zo zijn er allerlei factoren die invloed hebben op jouw energiebehoefte.

Rustmetabolisme en metabolisme

Hierboven las je al wat over het metabolisme en het rustmetabolisme, misschien weet je al een beetje hoe het werkt, anders leg ik het hier kort uit. Het metabolisme is je spijsvertering, je denkt misschien dat je alleen maar energie binnenkrijgt door eten en drinken, maar eten verteren en de voedingsstoffen opnemen kosten ons lichaam ook energie. Het goed functioneren van organen, kauwen, slikken, aanmaken van speeksel en enzymen en het transporteren van voedingsstoffen kosten allemaal energie.

Hoeveel energie het kost, verschilt van persoon tot persoon, maar ook aan het soort voedsel wat je eet. Koolhydraten zijn redelijk makkelijk om te verteren, vetten als iets lastiger voor ons lichaam en eiwitten afbreken kost ons lichaam een stuk meer energie. Ongeveer 10% van alle energie die we dagelijks binnenkrijgen, wordt gebruikt voor onze spijsvertering.

Het metabolisme neemt ongeveer 10% van het energieverbruik in beslag, het rustmetabolsime neemt maarliefst 75% van het energieverbruik in beslag. Verre weg het grootste deel van het energie verbruik, maar wat is het rustmetabolsime eigenlijk? Het rustmetabolimse is de hoeveelheid energie die ons lichaam gebruikt, zonder fysieke activiteiten. Dit is de hoeveelheid energie die je lijf in rust zou gebruiken. Onder het rustmetabolisme vallen allerlei lichamelijk processen die automatisch gebeuren en waar jij je vaak niet eens bewust van bent.

Denk maar aan adem halen, het kloppen van je hart en het rondpompen van bloed, regelen van je lichaamstemperatuur, groeien van haar en nagels, maar ook de aanmaak en afbraak van lichaamscellen. Dit zijn maar enkele lichamelijk processen, maar ondertussen gebeurt er natuurlijk nog veel meer in je lichaam wat energie kost. Vaak denken mensen dat bewegen en sporten het meeste energie kost, maar dit is niet waar. Het kost je lichaam het meeste om normaal te functioneren en alle lichamelijke processen normaal te laten verlopen. Dit is ook de rede dat je in je slaap zelfs calorieën verbrandt.

Hoe val ik af?

Wanneer je wilt afvallen, is het dus belangrijk dat je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt, dit noemen ze een negatieve energiebalans. Je hebt zelf invloed op die energiebalans. Je kunt namelijk je eetpatroon aanpassen, waardoor je minder calorieën en andere voedingsstoffen binnenkrijgt. Aan de andere kant van de energiebalans kun je ook je energieverbruik verhogen. Hiermee bedoel ik calorieën verbranden in de vorm van sport of andere beweging. Hierdoor heb je sneller een energie tekort dan alleen letten op je voeding. Daarnaast is het ook heet gezond om te sporten, daardoor zal je je sneller fitter en energieker gaan voelen, zeker in combinatie met een ander en gezonder eetpatroon. Vergeet dus niet dat jij zelf invloed hebt op je energiebalans als je wilt afvallen!